maandag 25 oktober 2010

Gewroet in mijn buik - vervolg

Op voorhand hadden ze gezegd dat ze gewoon even zouden kijken en wat foto's nemen. Ze hadden gezegd dat een complexe operatie misschien nodig zou zijn om de endometriosecystes weg te snijden. Daar zou een laser voor nodig kunnen zijn die ze niet hadden. Daarvoor moest ik naar Leuven. Op het forum had ik gelezen dat daar een wachtlijst zou zijn tot twee jaar. 'We sturen u liever door dan dat we zelf aan de slag gaan en teveel goed materiaal wegsnijden, snapt u?'
De dokter kwam tegen half zeven 's avonds verslag uitbrengen. Hij aarzelde bij het binnenkomen; bij het begin van zijn verhaal. Heel even was ik opgelucht dat hij niet meteen begon te roepen dat er helemaal niks was geweest en dat ik niet meer dan een aansteller was etc. Dat was maar heel even...

'Ja mevrouw Bremer, dat was me nogal iets,' en hij wreef eens in zijn haar alvorens verder te gaan. 'Eerst hebben we binnen in uw baarmoeder gekeken. Dat was goed. Uw baarmoeder ziet er goed uit, en de eileiders zijn open. Dat was dus in orde. Maar toen deden we de laparoscopie om de buitenkant van uw baarmoeder te bekijken en dat was wel een ander verhaal. Eerst de linkereierstok. Die was flink aangetast door een grote cyste en was helemaal verkleefd, voor een stuk tot tegen het bekken. We hebben de cyste meteen verwijderd en de eierstok losgesneden. De rechter eierstok, daar zat geen cyste op maar was volledig verkleefd. Ook die hebben we losgesneden.' Weer pauzeerde hij even. 'Het is toch endometriose graad 3 tot zelfs 4.'

'Ik stel voor dat we onmiddellijk starten met een hormoonbehandeling om uw cyclus meteen stil te leggen. Ik geef u een voorschrift mee voor Decapeptyl. Daarmee wordt uw cyclus voor drie maanden stilgelegd. Daarna wordt het waarschijnlijk IVF. Heeft uw man zijn staaltje al binnengebracht?'
Toen de dokter weer buiten was, heb ik voor het eerst en voor het laatst echt geweend. Ik zal nooit natuurlijk kinderen mogen krijgen. De kans dat de cystes terugkomen en meer schade aanrichten is te groot.

Endometriose delen ze op in vier caterogiën. Ik heb de (bijna) ernstigste vorm. Het zat langs de buitenkant van mijn baarmoeder waar het kan gaan woekeren. Bij andere vrouwen zit het tot op de darmen en blaas bijvoorbeeld. Het kan de eileiders afknellen of kapot maken en door verklevingen de eisprong tegenhouden. Endometriose veroorzaakt bloedcystes die mee bloeden met de maandstonden. Aangezien dat bloed niet wegkan, groeien de cystes telkens. Dit veroorzaakt de pijnlijke maandstonden die zo typisch zijn voor endometriose.
Naast hormoonbehandelingen die je cyclus aan banden leggen, of het wegsnijden van cystes en verklevingen, helpt ook een zwangerschap om endometriose te doen verdwijnen. De gynaecoloog waar ik jaren naartoe ben gegaan, was er een voorstander van om te proberen de cyste vanzelf te laten verdwijnen door nog een tijdje te blijven proberen en te hopen op een snelle zwangerschap. De toenemende maandelijkste pijn en het uitblijven van die snelle zwangerschap deden me de stap zetten naar een Fertiliteitscentrum.

Ik ben echter geen dokter en kan enkel proberen te interpreteren wat mij verteld wordt. Wil je er meer over lezen, klik dan op deze links: www.endometriose.be of www.deverdwaaldeooievaar.be.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten