zaterdag 1 oktober 2011

Doe normaal (over borstvoeding)

Toevallig stootte ik op dit opiniestukje (zie link hieronder). Het trok m'n aandacht want ik ben zo'n twijfelaar. Ik weet niet of ik wel borstvoeding kan of ga willen geven. Punt één: ik kon het me tot voor kort niet echt voorstellen dat ik een kindje aan de borst zou hebben hangen en ik wist niet hoe ik me bij dat idee moest voelen. (Of liever: ik heb daar lang gewoon niet bij stil gestaan. Zwanger raken op zich was al een hele klus dat ik zelfs niet verder vooruit wou kijken. Lang heb ik zoiets gehad van: 'we zien wel hoe 't komt en loopt'.) Op dit punt begin ik stilaan wel bij te draaien hoe verder m'n zwangerschap vordert. Punt twee: 't is een tweeling, he. Hoe doe je dat met twee kindjes? Mijn zus bijv. wisselde halverwege een voeding telkens van borst als ze haar kindje voedde, zodat 't kindje aan de twee borsten had gehangen bij iedere voeding. Moet ik dan kindje 1 aan de linkerborst hangen en daarna (of tegelijkertijd) kindje 2 aan de rechterborst, tot ze alletwee voldaan zijn en m'n borsten 'leeg'? Of is het geen slecht idee om ze tussendoor eens om te wisselen, zeker als je ze na elkaar voedt (kwestie dat je borst die 't langste moet wachten niet barst in tussentijd)? Wat voor een borstendans krijg je dan, zeg?

En zelfs de literatuur helpt me amper een stap verder (zie ook enkele posts geleden). Het enige wat je overal hoort en leest, is inderdaad: 'borstvoeding is het beste!' Maar daarom niet het gemakkelijkste. En waar ik hoopte op wat steun te vinden in dit stukje dankzij die titel, voel me nu alweer schuldig als ik zelfs maar flessenvoeding overweeg... ('Dat borstvoeding geen voordelen heeft, maar melkpoeder risico's?' slik...)

En het is nog verder zoeken naar info en getuigenissen over combinatiemogelijkheden (ook in dit stukje: 0,0 info daarover). Het lijkt me namelijk wel handig en fijn om telkens maar één kindje de borst te geven en de ander een flesje 'poedermelk'. Zo kan a) de papa ook helpen met 't voeden en b) heb ik tenminste m'n aandacht en tijd helemaal vrij voor 't kindje aan de borst en c) heb ik ook nog af en toe een moment dat m'n blouse weer dicht kan. Maar doordat ik er zo weinig over vind, lijkt het wel of dit één of ander duister geheim betreft en vooral niet mag verspreid worden dat er vrouwen zijn die combineren (zowel bij één- als meerlingen en van in het begin, niet om af te bouwen, that is). Dan maar een oproepje lanceren op een forum (en hier uiteraard: alle tips zijn welkom!)

Het komt toch telkens neer op het vinden van je eigen weg, he. Die weg waar jij en je kindje(s) je goed bij voel(t)(en) en die voor alle betrokken partijen werkt. Compromissen sluiten. Ha, gelukkig hebben we daar wel kaas van gegeten in België. Ik weet één ding: ik hoef echt geen overenthousiaste vrijwilligster aan m'n kraambed te hebben die een rondedansje afsteekt voor godin De Borst. Met de beide voeten op de grond met een gefundeerde uitleg en motivatie mag ook, dank u. Het is niet omdat ik m'n kindjes graag betuttel, dat u mij moet betuttelen.

Doe normaal over borstvoeding - De Gedachte - De Morgen

5 opmerkingen:

  1. Dag Marit,

    Toevallig bij een kennis geweest met 3 maand oude baby die dan nog eens toevallig het topic voeding aansneed. Zij is gestart met bv, maar al vlug naar de combi over gestapt. Ze vind het prima zo. De enige uitdaging was een fles te vinden die de baby aanvaardde. Blijkbaar hadden ze eerst smalle flessen, maar met de ronde brede lukt het wel. Haar grootste tip: aanvoelen op het moment zelf ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej Marit,
    ik snap je gevoel wel hoor. Ikzelf wil graag borstvoeding geven en hoop dat het lukt. Maar eerlijk? Met twee baby's zou ik toch ook wel eens heel goed nadenken... Lijkt me ècht totaal niet evident! En het is toch belangrijker dat je zelf als nieuwe moeder een beetje goed in je vel zit, dan ben je volgens mij een veel betere mama dan wanneer je overspannen en oververmoeid en gefrustreerd zit te proberen om je twee baby's de borst te geven terwijl het met de fles misschien zoveel beter zou gaan. En heus, die flesjes zijn echt wel geen vergif hoor, integendeel! Het is niet hetzelfde, maar er zijn er zoveel die flesjes drinken van in 't begin en er EVEN GOED groot mee worden.
    Echt raad kan ik je niet geven, 'k ben zelf ook een leek, maar volg je gevoel en probeer eerlijk te zijn met jezelf. Gaat het niet, dan gaat het niet, en dat maakt van jou ABSOLUUT geen 'slechtere' moeder.
    Succes met je beslissing...

    Knuffel
    barbara
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is mijn 1ste reactie ook al lees ik al even mee. Ik heb zelf 2x iets langer dan 6 maanden borstvoeding gegeven en zelf sta ik enorm achter het geven van de borst
    1) je hebt altijd alles bij wat je nodig hebt
    2) bent niet afhankelijk van een stopcontact, alles is al op temperatuur
    3) je kan je kind overal voeden (mits natuurlijk een beetje afzondering) maar het kwam regelmatig voor dat ik bv mijn auto aan de kant moest zetten om te voeden
    4) je sleept niet alles mee
    5) bij het geven van bv komen er stoffen in je hersenen vrij die je slaperig maken. dit zorgt ervoor dat je snel de slaap terug kunt vatten na een nachtvoeding. natuur is toch iets moois hè ;)
    6) het doet je baarmoeder samentrekken na de bevalling waardoor je lichaam sneller herstelt.

    Het is gewoon de natuur. Het lijkt precies wel een modeverschijnsel soms. Maar ik moet eerlijk zeggen dat de nadelen van bv zeker niet opwegen aan de voordelen van flesvoeding. Het lijkt alsof het moeilijk is, maar dat is het niet. In het begin is niets makkelijk, maar gewoon even doorbijten. Maar ik heb natuurlijk enkel ervaring met het voeden van 1 baby tegelijk.

    In elk geval wil ik je een site geven waar ik persoonlijk veel aan heb gehad.
    http://www.borstvoeding.com/lk/

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was het eigenlijk niet van plan om borstvoeding te geven. Ten eerste gaven mijn nichten wel bv en nu zijn die echt zo plat als een vijg. Erger nog, ze raden me aan om het niet te doen als ik me nog wat vrouw wil voelen achteraf ;-)
    Ten tweede wil ik zo snel mogelijk terug aan de slag.

    Onlangs ging ik naar een lezing in't ziekenhuis over o.a. borstvoeding.
    Man, man, man... ik voelde me na afloop een halve crimineel omdat ik nog maar overweeg van het niet te doen.
    Het ergste argument vond ik nog dat kindjes die bv kregen 'slimmer' zouden zijn dan die die flesvoeding kregen.
    Manlief en ik hebben gen bv gehad en kom, 2 mongolen zijn we niet hoor :-D

    Enfin, ik ben er nog bijlange niet aan uit, maar ik heb nog tijd eh ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei ja, de borstvoedingsmaffia!

    BV was nu typisch iets waar ik over gelezen, gehoord en gepraat had, maar waar ik me pas echt iets bij kon voorstellen toen ik het zelf deed. Als het goed loopt, kan het een van de mooiste momenten tussen jou en je kindje zijn; maar wat is het soms doorzetten, pijnlijden en jezelf voor een deel toch vastleggen.
    Poe, met een tweeling? Het kan (las ik), maar het lijkt me niet licht. Ik zou zeggen: kijk het gewoon aan. Er komt zoveel op je af en over je heen straks. Gaat het goed, hartstikke fijn; gaat het niet, voel je daar zeker nooit schuldig over. Ook met fv worden kindjes groot.

    BeantwoordenVerwijderen