maandag 19 september 2011

De wondere wereld van zwangerschapsliteratuur en informatiegeilheid

Kluun noemt het 'informatiegeilheid' wanneer zijn zwangere vrouw plots alles begint te verslinden wat er maar over zwangerschappen wordt gepubliceerd. Ik pleit schuldig. Ik weet niet goed wanneer het begonnen is, maar ik heb zelfs 'Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt!' van diezelfde Kluun online besteld voor Allerliefste (dag erna aan huis geleverd). Enfin, zogezegd 'voor hem', want ik heb het eerst gelezen. Meer nog: in één ruk verslonden. (Ok, sommige grapjes waren iets minder als je uit behandelingen komt, maar ja, even overslaan en verder lezen.)

Het was een welkome afwisseling na 't laatste boek dat ik gelezen had over 't zelfde onderwerp: 'Valse verwachting' van Naomi Wolf, een cadeautje van m'n zus 'voor als ik goesting had'. M'n zus had er niet veel aan gevonden en ze wou het vooral niet terughebben. Van een referentie gesproken.
Het was een bij momenten waarlijk afgrijselijk relaas over haar zwangerschap, bevalling en moederschap en ik zal jullie maar de goorste details besparen, maar één ding weet ik nu wel: als een keizersnee niet nodig is, dan zak ik op m'n blote knieën om wie-daarboven-me-ook-zou-horen te bedanken. En als m'n gynae niet Knipverslaafd is nog een tweede keer. Liever een scheurtje dan De Knip. Echt waar... (M'n zus haar ogen werden zo groot als schotelantenne's toen ik haar dat zei. 'Ik ben 3 keer geknipt geweest en heb er nooit last van gehad, zeh'. Volgens Naomi Wolf haar boekje heeft m'n zus ontzettend veel geluk gehad.)

Heb ik ook gekocht en gelezen: 'Borst, fles of allebei?' van Annemarie van Dijk en uitgegeven door – ja, ik weet het – Ouders van nu. Ik weet het nog steeds niet... 'Een tweeling voeden' stond op de bijna voorlaatste bladzijde, onder 'Bijzondere Gevallen' en kwam neer op dit: 'borstvoeding geven aan een tweeling kan. Geef borstvoeding' (1 alinea). De borstvoedingsmaffia is zelfs in zo'n boekje doorgedrongen. Wat had ik ook anders gedacht? Het luik 'flessenvoeding' begon wel veelbelovend met 'je bent geen minder goede moeder als je voor de fles kiest', maar het hoofdstukje telt precies 5 bladzijden. De rest van het boekje (de overige 110 pagina's) gaat over de wondere wereld van moedermelk en de unieke binding met je kind aan je borst... Voel je dus zeker vooral niet schuldig als je de fles zou kiezen...

En verder heb ik nog een hele stapel boeken van de bibliotheek geleend en verslonden de voorbije maanden. Teveel om op te sommen, maar de beste was 'Het grote tweelingenboek' van ik-weet-niet-meer-wie... De les die daarvan is blijven hangen: een tweeling van 0 tot zoveel maanden moet continu gevoed en verschoond worden. Zet maar een kruisje over die nachtrust... Het eerste jaar is Hel. Een anderhalf jaar tot 2 jaar oude tweeling zijn hooligans met als enige hobby: het kot afbreken. Je tweeling zal overal ongelooflijk populair zijn, jijzelf zal onzichtbaar worden en niemand zal op je tweeling willen passen... ('dat durf ik niet, hoor!')

Waarom doe ik dat toch? Waarom stop ik m'n kop toch vol met al die rommel? Waarom kan ik er precies niet mee stoppen?
Ik heb deze nacht gedroomd dat de tweeling er was en moest gevoed worden. Dat ik met m'n slaperige kop moest opstaan en diegene die aan het wenen was aan de borst moest leggen terwijl Allerliefste naast me onverstoord verder sliep, net als de tweede helft van de tweeling. En toen ik gedaan had met de eerste, lag de tweede nog steeds te slapen en wist ik: als ik die nu wakker maak, gaat die toch niet drinken, en als ik terug in m'n bed kruip dan gaat die me binnen 't half uur wakker wenen en dan ga ik nog eens zoveel minder slaap hebben, want de eerste moet over twee-drie uur wéér gevoed worden. En terwijl ik met dat dilemma zat te worstelen ging de radiowekker af... Laat ons zeggen dat ik even nodig had om te bekomen en op te staan...

Misschien is het tijd om te stoppen met die boeken te lezen zodat ik hopelijk nog wat kan genieten van m'n nachtrust de komende weken. Ik vrees dat ik het hard ga nodig hebben.

3 opmerkingen:

  1. Misschien is het inderdaad beter om de boeken eventjes aan kant te leggen... Zal je gemoedsrust alleen maar ten goede komen. ;-) En wie weet kan je nu een beetje reserveslaap opsparen voor als de tweeling er is. En als ze er éénmaal zijn, dan zal je waarschijnlijk veel meer gedreven worden door adrenaline. Heb ik van horen zeggen... Liefs. Me (PS: Geniet er nog van! :-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik durf geen boeken te lezen omdat ik dan bang ga worden van die bevalling, hihi ;-) Hoe minder ik weet, hoe beter al moet ik toch ook dringend eens wat info gaan verzamelen over baby's... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hihi, Lie, dan moet je zeker 'Valse verwachting' niet lezen. Daar komen echt de goorste details in. Als ik een aanrader zou tegenkomen, dan laat ik het meteen weten.
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen